tisdag 22 februari 2011

Intressant intervju med Amélie Nothomb

"Sedan 1989 går jag upp kl. 4 varje morgon. Till och med om jag varit full kvällen före – och det händer – och till och med när jag är sjuk eller har svåra problem. Sinnesstämningen som man fångar den tiden på dygnet, när man vaknar för tidigt, är helt unik. På tjugo år har det bara varit en enda dag som jag bestämt mig för att strunta i det: jag ville prova på en söndagsmorgon för normala människor, med en god bok, croissanter och så vidare. Det var rena helvetet! Min slutsats blev: aldrig mer! Visst, jag tycker inte om att gå upp klockan 4. Jag är som alla andra och vill gärna ligga kvar i sängen, men om jag går upp – och det gör jag – då vet jag att jag kommer nå den sinnesstämning som jag vill ha. Och efter det blir jag riktigt trevlig …"
I tidskriften Lire finns en högintressant intervju med Amélie Nothomb. Här ovan har jag översatt en liten del av den. Men hon berättar mer om hur hon arbetar med sitt skrivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar